Problemer med DNS hos mange av våre kunder på torsdag 20.08.2015. Forklaring av problemet.
21.08.15 13:24:33
Enkelte opplever i øyeblikket problemer med DNS oppslag mot våre navneservere. Problemet ligger hos CloudFlare som ikke gjengir korrekte svar fra våre navneservere. Vi jobber med CloudFlare for å løse problemet snarest.
Oppdatering:
Problemet er nå løst!
I starten av 2015 inngikk PRO ISP en avtale med CloudFlare om total beskyttelse av våre navneservere. Dette er et proaktivt tiltak for å minske risiko for nedetid i forbindelse med DDoS angrep, samt sikre at våre kunder får lynraske DNS-oppslag verden over med Anycast. CloudFlare er den største aktøren på markedet for administrert DNS med over en 1/3 av markedet og har en av verden største autorative DNS nettverk med mer enn 43 milliarder DNS forespørsler daglig og over en million nettsteder benytter tjenesten.
Mer informasjon om tjenesten finner man her: https://www.cloudflare.com/virtual-dns
Hva skyldtes problemet?
Ironisk nok er det tiltaket som skal minske risikoen for nedetid som medførte gårsdagens nedetid. CloudFlare har bekreftet at de har gjort 2 feil som medførte gårsdagens nedetid:
Hva ble løsningen på problemet?
Problemet ble løst ved at vi fikk rettet opp i problemet med IPen som hadde problemer. Årsaken til at denne IPen ikke fungerte skyldtes en firewall endring på nettverket tilhørende en av våre datasenterleverandører. Vi har fått forsikringer om at noe tilsvarende ikke skal kunne skje igjen fra datasenteret.
CloudFlare vil innen kort tid være ferdige med endring av IPer i konfigurasjonen deres. Arbeidet med feilsøking av konfigurasjonen deres pågår enda. Vi vil følge dette videre til vi får bekreftet at konfigurasjonen fungerer som den skal.
På grunn av denne hendelsen har vi besluttet at en av våre navneservere skal legges utenfor CloudFlares beskyttelse for å forhindre at problemer hos CloudFlare skal påvirke samtlige domener. Denne endringen vil utføres så snart som praktisk mulig.
Vi beklager nok en gang hendelsen og de ubeleiligheter dette har medført for deg som kunde.
Takk til alle som har rapportert om problemet!
Løst:
20.08.15 15:30:33