Bli funnet på nett. Vi leverer kostnadseffektiv og målbar søkemotoroptimalisering. Søkemotoroptimaliserte nettsider har en god kombinasjon av teknisk SEO, godt skrevet innhold og andre elementer.. Vi sikrer at alle elementene er på plass for at du skal oppnå best mulig rangering på søkeord og uttrykk som er viktige for deg.
Søkemotoroptimalisering er både kunst og vitenksap, som driver trafikk inn mot nettsiden din fra søkemotorene.
Enkelt forklart så er nettsøk via søkemotorer den største trafikkilden.
Nesten 60% av all webtrafikk starter med et Google søk, og hvis du legger til trafikk fra andre søkemotorer så ender du opp med at over 70% av all trafikk strarter med søk på en av søkemotorene. La oss si at du har en Pizza restaurant i Oslo og det er 10 000 søk på "Pizza" i Oslo pr. måned. Med tanke på at det første resultatet som kommer opp får ca. 20% av trafikken, så betyr det at man får inn ca. 2 000 besøkende inn på siden hver måned om du er på førsteplass.
Vi kan sette en verdi på det hvis vi ser på hvor mye annonsørene er villige til å betaler per klikk. I dette tilfelle er snittet 10kr. pr. klikk, det betyr at din plassering er verdt 20 000,- pr. måned kun for det ene ordet. Og hvis nettsiden din er søkemotorvennlig så kan du rangere godt for hundrevis av andre søkeord. I andre bransjer så er førsteplassverdien mye høyere. Selger du produkter eller tjenester hvor fortjenesten er over 1 000 kr,- så kan klikkprisen i snitt fort komme opp mot 200,- kr. pr klikk.
De fleste brukere som er på jakt etter å kjøpe en vare eller tjeneste starter med å søke etter det på Google eller en annen søkemotor. Er bedriften din avhengig av å bli funnet på nett så er det alfa og omega å være høyt rangert om du skal lykkes som bedrift. Det er litt som med vanlige fysiske butikker, hvor det viktigste er "Location Location Location". Det er enorm forskjell på å ha butikken din i Nordmarka i forhold til en tilsvaredne butikk midt i Oslo - Karl Johan. På samme måte så har du din "Location" på google sine resultater for hver av de relevante søkeordene som nettsiden din skal være funnet på. Din plassering blant resultatene avgjør hvor stor andel av klikk på hvert søk du får inn.
Kort sagt om det er et søkeord eller frase som det er høy konkurranse for, da må alt klaffe sammen uten untak. Den dårlige nyheten er at det er ingen kjappe triks som tidligere, og den gode nyheten er om du gjør en god jobb så blir du belønnet for det. I grunn slik det burde være.
Har du ikke grunnleggende teknisk SEO på plass, så er det nærmest nytteløst å satse på noe annet. Ja du kan pøse på med penger via AdWords, men du vil da betale for noe som andre får gratis. Du vil også betale mer enn konkurrentene som også satser på søkeordsmarkedsføring men har SEO på plass. Selv om du satser på søkeordsmarkedsføring (SEM) så må du ha søkemotoroptimalisering (SEO) på plass om du skal lykkes.
Nettsiden / nettbutikken / portalen må være godt skrudd sammen og riktig implementert.
Nettsiden må være mobilvennlig.
Dette kan du sjekke her: https://search.google.com/test/mobile-friendly?
Nettsiden bør være så rask som mulig og laste inn færrest mulig unødvendige ressurser.
Nettsiden skal være brukervennlig på alle enheter (pc-nettbrett-mobil) slik at du beholder og utnytter trafikken du får inn.
Sett opp Search Console, så du kan sjekke "helsen" på siden din og se om den er riktig satt opp.
Det er en rekke andre avanserte søkemotoroptimaliseringsteknikker man kan implementere, og noen av de kan være tidskrevende eller ment for optimalisering av nettbutikkløsninger. Avanserte teknikker som mikrodata kommer vanligvis på plass etter at man har orden på innholdet og strukturen.
Google sin jobb er å gi sine brukere det beste resultatet og opplevelsen for det de søker etter, også på betalt søk. Selv om du har teknisk SEO på plass så hjelper det lite om innholdet ikke er relevant for søket eller om brukere ikke gidder å lese det. Google sin søkemotor er blitt veldig smart gjennom årene og nå er også AI med i spillet som finjusterer algoritmen på eget hånd for hvert søkeord. Nå er det nesten ingen kjappe triks som skal sende deg til førsteplassen. Det må rett og slett gjøres en grundig og god jobb på innholdet også om man ønsker å være på topp.
Meta tittel og beskrivelse er ganske viktige og de skal matche søkeordet samt bidra til å få klikk inn på siden. Klikkfrekvensen måles av Google, er den lavere enn det som er snittet for posisjonen din blir du nedgradert, er den høyere så blir du promotert. Derfor så er det viktig å ha med gode overskrifter, og beskrivelser på innholdet, dette er din førsteintrykk og gir signaler til søkemotoren om hvor du bør befinne deg i resultatene.
Søkeordet skal være i teksten, men ikke altfor mange ganger. Er det for mye så kan det se ut som om du prøver å lure deg til posisjon. Bruk synonymer og relaterte ord.
Du må ha riktig og god mengde med tekst. Tidligere så var anbefallingen å ha litt over 5-600 ord, nå bør du ligge på ca. 1 900 ord. Studier utført av Backlinko viser at sidene som befinner seg på #1 plass inneholder 1890 ord i snitt. Brukere liker nyttig innhold som går inn i dybden og forklarer det de trenger å vite.
Bruk bilder, illustrasjoner, grafikk og video. Studier som sammenlignet sider med og uten bilder viser at sidene med bilder pleier å rangere høyere enn sider uten bilder. Det er logisk i og med at de fleste finner det enklere å lese med bilder og illustrasjoner samt at det er mer spennende.
Når brukeren lander på siden så skal innholdet være nyttig og lettleselig slik at brukeren forblir på siden og ikke klikker på tilbakeknappen i løpet av sekunder. Google måler nytteverdien med oppførselen til brukere som søker, er brukeren tilbake på Google fra siden din i løpet av kort tid så gir det signal om at du ikke er relevant og nyttig for søkeordet, beholder du brukeren i flere minutter (ikke bekreftet) og får brukeren til å klikke på noe mer på siden din, så gir det signal om at din side er relevant for søket. Numero uno tipset for å rangere høyt er å lage sider som brukere liker og kommer tilbake til.
Disse her er bare noen få av mange signaler Google bruker til å bestemme hvor den skal plassere nettsiden din i søkeresultatene, men det er de du kan gjøre noe med.
En rask enkel gjennomgang av innholdet og strukturen kan du ta med Seorch - verktøyet. Den er gratis og gir et greit bilde. Vi bruker litt mer avanserte verktøy som SEMrush som er inkludert i alle våre optimaliseringspakker, den har også en helt grei gratis versjon om noen har lyst å prøve ut på egen hånd. Du kan sjekke siden din om du plotter inn url-n i skjemaet.
Det er et signal som forteller Google om nettsiden har noe autoritet, Google sin evne til å måle autoritet er i grunn det som skiller den fra andre søkemotorer. Her er det litt vrient å gjøre noe med saken, men om du har godt og nyttig innhold så kan mye av jobben gjøre seg selv. Har du lenker inn fra høyrangerte nettsider så er det gullverdt, og absolutt noe som må jobbes med. Lenkene skal helst være relevante fra autoritative nettsider. Du bør styre unna alle linkbygger roboter som prøver å legge inn lenker mot siden din inne på forskjellige blogger og kommentarer. Google har en algorytme som skal oppdage disse, og om du blir oppdaget så er løpet kjørt for nettsiden din. Risikoen er ikke verdt gevinsten rett og slett.
Søkemotoroptimalisering er en godt sammensatt prosess som krever kartlegging, oversikt, innsikt, analyse og en god del kontinuerlig arbeid med forbedringer. Strekker seg over lang tid (gjerne flere måneder), men det er absolutt verdt det!
Det varierer veldig hvor mye ressurser og arbeid som må legges inn for å komme foran konkurrentene i søkeresultatet. Det er i grunn avhengig av hvor mye ressurser og arbeid dine konkurrenter legger inn i søkemotoroptimaliseringen. Om konkurrentene dine gjør alt riktig og satser på godt utført søkemotoroptimalisering så må du i minste fall matche og overgå det for å være bedre plassert. Som regel så er det grunnen til at ingen selskap som driver med SEO kan garantere at en havner og beholder første plass i resultatene for et gitt ord med mindre det er din merkevare. Men om din bedrift har så å si nesten ikke noe konkurranse så skal det i grunn være enkelt og rimelig å være først om man har det grunnleggende av teknisk-seo og god - relevant innhold på plass.
Vi er spesialister på å få kundene våre opp i resultatene på den mest kostnadseffektive måten. Vi kan dermed garantere at du vil komme deg opp på resultatene rimeligere enn konkurrentene dine, slik at det skal gi deg en konkurransefortrinn.
Her finner man ut av hva er det kundene dine søker etter, og hvilke ord og uttrykk de bruker for å søke etter det du tilbyr. På denne måten så kan du få opp rankingen for de produktene / tjenestene som dine potensielle kunder søker etter hver dag.
Finne riktige søkeord og uttrykk.
Her går man inn i dybden på hvilke søkeord og uttryk som kundene plotter inn i søkeboksen, samt hvor mange søk det er på de ordene og hvor stor konkurranse det er.
Vanligvis så kan man dele søkeord i to grupper, en hvor kundene er på jakt etter å finne noe du tilbyr, og en annen hvor de ikke er interresert i å kjøpe men generell informasjon om produktet eller tjeneste. Eks. "tannlege" og "tannlege lønn", eller "pizza oslo" og "pizza oppskrift"
For å oppnå størst mulig suksess med søkemotoroptimalisering, så bør du optimalisere for begge typer søk.
Dette er et bra og gratis verktøy som hjelper deg å finne informative søkeord.
Her finner du ut hvor mange søk det er på hvert søkeord samt hvor vanskelig blir det å komme opp på førstesiden i resultatene fra Google.
Dette vil hjelpe deg å velge de beste søkeord fra lista.
Her er noen av de du kan bruke:
Det beste gratisverktøyet er Google sin Keyword Planner, den har du tilgjengelig på hver og en AdWords - Google Ads konto
Selv om den er bygget for å hjelpe deg med søkeordmarkedsføring så hjelper det med å finne riktige søkeord for søkemotoroptimalisering.
Alt du trenger å gjøre er å taste inn produkt eller tjenestenavn, så får du opp antall søk og relaterte søkeord.
I startfasen ønsker man å fokusere på søkeord hvor det er lite konkurranse og hvor det vil ta kortere tid å komme til tops, blant annet for å bygge opp nettstedautoritet.
Etterhvert så begynner man å fokusere på søkeord der det er mer konkurranse om førsteplassen når man har bygget opp litt nettstedautoritet.
Her tar man en grundig teknisk analyse av nettsiden, koden og instillingene og sikrer at alt det viktigste er i orden og optimalisert.
Som regel, jo bedre innhold man publiserer, dess høyere opp kommer man i resultatene. Her er det mye å tenke på mens man skriver og det er litt forskjellig på om det gjelder produkt / tjenseste eller nyttig innhold. Basert på søkeordanalyse så legger man opp en plan på hvilke søkeord man skal begynne med å produsere innhold for.
Det er også forskjell på hvor du havner avhengig om noen søker på google.com og google.no da google foretrekker lokale sider for lokale søk.
Google måler nettsiden din på en rekke parametere som avgjør hvor du havner på resultatene.